banner
  RSI in het nieuws

Bron:Libelle nr 41, 3 t/m 9 oktober 2008

Geen RSI van computeren

Lage rugpijn komt het meest voor, maar ook tussen de schouderbladen, in de nek en schouders kan pijn ontstaan. Soms trekt die pijn helemaal door naar de elleboog en hand. Het komt vooral voor bij mensen die voor hun werk steeds dezelfde beweging moeten maken en de verzamelnaam voor dit soort klachten is dan ook repetitive strain injury, oftewel rsi. Je zou zeggen dat computeren de rsi-uitlokker bij uitstek is. Toch blijkt uit een onderzoek aan het VU medisch centrum dat je van lang computeren op zich geen rsi-achtige klachten krijgt. Wat wel klachten in de hand werkt, is een combinatie van steeds hetzelfde werk doen, weinig waardering krijgen, computeren met de telefoon in je nek geklemd, je werk met te veel toewijding doen en doorwerken tijdens lunchpauzes. Ook is de kans op rsi-klachten 400 keer groter als je er al eens last van hebt gehad. Voorkomen is dus sowieso beter dan genezen en dat doet u door de volgende regels in acht te nemen.

  • Overdrijf uw werklust niet, niemand is onmisbaar en harder werken dan de rest wordt vaak niet opgemerkt en net zo vaak niet zo gewaardeerd als u zou hopen.
  • Voed uw leidinggevende op: ja, u kunt prima tegen kritiek, maar van een compliment of een andere blijk van waardering bloeit u pas echt op.
  • Als u belt, computert u niet en andersom. Mocht deze combinatie onderdeel van uw werk zijn, zorg dan voor een headset.
  • Pauzes zijn niet alleen maar bedoeld om de honger te stillen. Kom achter die computer vandaan, ga lekker eten en maak daarna een wandelingetje (het liefst buiten de deur)